۳۰خرداد
اینجا کلیک بزن و ببین
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۵۸ ب.ظ
محسن رضایی هنوز متوجه دلیل این شور در جمعیت نشده که با یک نگاه به پشت سر خود دکتر احمدی نژاد را می بیند و برای ساکت نمودن جمعیت می گوید: برای سلامتی اش صلوات ختم کنید!
می
شد حدس زد چهره کاریزماتیکی که همه دوربین ها و مردم را به سمت خود
کشانیده نمی تواند مسئولی دولتی و یا نماینده مجلس باشد.از دور یکی از
محافظان رئیس جمهور سابق را دیدم و به سمت میله ها(میله هایی که متاسفانه
نمایندگان مجلس را از مردم جدا کرده بود) دویدم.
دکتر احمدی نژاد به کنار میله ها آمده بود و به شور و اشتیاق مردم پاسخ می داد.
در این بین نمایندگان مجلس نیز به گونه ای حسرت آمیز به این دلدادگی متقابل مردم و رئیس جمهور سابق می نگریستند.
(من جمله چند نماینده همواره منتقد دولت روحانی که از سوی آنان لقب دلواپس را گرفته اند و به دلایلی از ذکر نامشان معذورم، در حالی که کنار دکتر احمدی نژاد بودند برای سلام و احوالپرسی به سمت ایشان هم نرفتند، یکی از این نماینده ها که پیش تر به وی رای داده بودم(حجه الاسلام ع.س) را صدا کرده و از پشت میله ها به وی گفتم: رئیس جمهور هشت ساله مملکت بوده، چیزی ازتون کم نمیشه اگر یه سلام علیک کنید و دست بدید!)
دکتر دوستت داریم……بمیرد دشمن تو……دکتر برگرد…..و……را در بین ابراز احساسات مردم شنیدم.
سردار باقرزاده که از معدود سردارانی است که چهره اش هنوز به مثابه دوران جنگ خاکی و مردمی است و لقب دکتر و خلبان و … را جایگزین القاب زمان جنگ نکرده از روی سِن به پایین آمده و در حالی که نوبخت سخنگوی دولت فعلی هم در پایین سن ایستاده بود، دکتر احمدی نژاد را با اصرار به بالای سن برد…
(بعد از شروع مراسم و در بین جمعیت سردار باقرزاده را به صورت تصادفی در بین مردم دیدم از ایشان پرسیدم : شما دکتر احمدی نژاد را به بالا بردید؟ گفتند بله)
هنوز غالب مردم متوجه حضور دکتر در مراسم نشده اند اما با بالا رفتن دکتر احمدی نژاد از پله ها به یکباره شور عجیبی در جمعیت پدید آمده و سخنرانی کسل کننده محسن رضایی را قطع کرده و شعار :
صل علی محمد یاور رهبر آمد در جلوی سن طنین افکن می شود..
محسن رضایی هنوز متوجه دلیل این شور در جمعیت نشده که با یک نگاه به پشت سر خود دکتر احمدی نژاد را می بیند و برای ساکت نمودن جمعیت می گوید: برای سلامتی اش صلوات ختم کنید!
دکتر احمدی نژاد چند دقیقه ای بالای سن بود و سپس به پایین آمد.
محسن رضایی برای آرام کردن جمعیت ناگزیر به دادن شعار انقلابی شده و خطاب به دولت می گوید:
« مذاکره کنندگان صدای ملت را بشنوند نگویید «آب خوردن» نداریم، ما با دستان بسته هم تسلیم نمی شویم.»
72sq.com/60396/غو�
دکتر احمدی نژاد به کنار میله ها آمده بود و به شور و اشتیاق مردم پاسخ می داد.
در این بین نمایندگان مجلس نیز به گونه ای حسرت آمیز به این دلدادگی متقابل مردم و رئیس جمهور سابق می نگریستند.
(من جمله چند نماینده همواره منتقد دولت روحانی که از سوی آنان لقب دلواپس را گرفته اند و به دلایلی از ذکر نامشان معذورم، در حالی که کنار دکتر احمدی نژاد بودند برای سلام و احوالپرسی به سمت ایشان هم نرفتند، یکی از این نماینده ها که پیش تر به وی رای داده بودم(حجه الاسلام ع.س) را صدا کرده و از پشت میله ها به وی گفتم: رئیس جمهور هشت ساله مملکت بوده، چیزی ازتون کم نمیشه اگر یه سلام علیک کنید و دست بدید!)
دکتر دوستت داریم……بمیرد دشمن تو……دکتر برگرد…..و……را در بین ابراز احساسات مردم شنیدم.
سردار باقرزاده که از معدود سردارانی است که چهره اش هنوز به مثابه دوران جنگ خاکی و مردمی است و لقب دکتر و خلبان و … را جایگزین القاب زمان جنگ نکرده از روی سِن به پایین آمده و در حالی که نوبخت سخنگوی دولت فعلی هم در پایین سن ایستاده بود، دکتر احمدی نژاد را با اصرار به بالای سن برد…
(بعد از شروع مراسم و در بین جمعیت سردار باقرزاده را به صورت تصادفی در بین مردم دیدم از ایشان پرسیدم : شما دکتر احمدی نژاد را به بالا بردید؟ گفتند بله)
هنوز غالب مردم متوجه حضور دکتر در مراسم نشده اند اما با بالا رفتن دکتر احمدی نژاد از پله ها به یکباره شور عجیبی در جمعیت پدید آمده و سخنرانی کسل کننده محسن رضایی را قطع کرده و شعار :
صل علی محمد یاور رهبر آمد در جلوی سن طنین افکن می شود..
محسن رضایی هنوز متوجه دلیل این شور در جمعیت نشده که با یک نگاه به پشت سر خود دکتر احمدی نژاد را می بیند و برای ساکت نمودن جمعیت می گوید: برای سلامتی اش صلوات ختم کنید!
دکتر احمدی نژاد چند دقیقه ای بالای سن بود و سپس به پایین آمد.
محسن رضایی برای آرام کردن جمعیت ناگزیر به دادن شعار انقلابی شده و خطاب به دولت می گوید:
« مذاکره کنندگان صدای ملت را بشنوند نگویید «آب خوردن» نداریم، ما با دستان بسته هم تسلیم نمی شویم.»
72sq.com/60396/غو�
ادامه ...
۸
۱۵
کی از همه دبه تره
۲
۲۲
خودشناسی
۳
۲۰
امام صادق علیه السلام می فرماید: آنگاه که روزه "میگیری،بایدچ شم،مو،گوش " و پوست تو هم روزه دار یاشندیعنی از گناه پرهیز کند الکافی ج4ص87ح1
۱
۰
۱
۱
۲۱
بسم
الله القاصم الجبارین وعدالله الصابرین المخرج مما یکرهون و الرزق من حیث
لایحتسبون جعلنا اللّه ایاکم من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون...
حاج سعید تریبون یک حلقه است.
میتوان پیشبینی کرد این احساس خطر، میتواند به اقدام عملی هم منجر شود و تنها به انذار و هشدار، محدود نشود.
در جامعهای که احزاب سیاسی واقعی وجود ندارند و یا استعداد شکلگیری ندارند، عرصه فعالیت گروههای ذینفوذ روز به روز بیشتر هم میشود. گروههای ذینفوذ آنهایی هستند که به طور غیررسمی، بر تحولات و معادلات سیاسی تاثیر میگذارند. دامنه فعالیت این گروهها میتواند از لابیهای سرمایهداران تا اعمال نفوذ سلبریتیهای(شهرتهای) ورزشی و هنری متغیر باشد. در جامعه سیاسی ایران، فعالیت هیاتهای مذهبی در همین محدوده قرار میگیرد.
فارغ از داوریهای مختلفی که در این باره، باید اعتراف کرد که این یک پدیده طبیعی است و نمیتوان خلاف آن را انتظار داشت. در یک جامعه مذهبی طبیعی است، که نهادهای مذهبی از نفوذ بالایی برخوردار باشند. در جامعهای که دین آن اسلام است و مرزی میان دین و سیاست نمیشناسد، معلوم است که تشکلهای مذهبی آن، خاصیت سیاسی دارند. به خصوص در مذهب شیعه، که این وضعیت تشدید هم میشود. باز به طور خاص در ایران پس از انقلاب اسلامی که همین هیاتها از تشکلات غیررسمی، به وجود آورنده انقلاب بودند. این هیاتها از ۳ اصل ایدئولوژی، تشکیلات و رهبری برخوردار بودند، با این توضیح که منعطف و غیر رسمی بودند و به همین دلیل، کنترل آنها برای پهلوی دشوار مینمود.
هیاتهای مذهبی ریشه در جامعه مدنی دارند، به این معنا که کنترل حکومتی بر آنها به اندازه زیادی وجود ندارد. بالاخره در این جامعه مذهبی، در هر کوچه و خیابانی، هر گروهی از مردم که احساس تکلیف کنند، میتوانند بدون انجام امور اداری، به تأسیس یک هیات اقدام کنند. هنوز وزارت کشور یا وزارت ارشاد هم نتوانستهاند، نظم و کنترلی بر آنها داشته باشند. بخش مهمی از این هیاتها فصلی هستند و به طور ویژه در سه ماه محرم، صفر و رمضان فعال میشوند. اما آنها نیز در طول سال به طور نیمبند، ارتباطات خویش را حفظ میکنند و گاه جلسات ماهیانه نیز دارند.
از اینکه بگذریم در جامعه سیاسی بعد از انقلاب، برخی هیاتها نقش حلقهها و محافل را، برای برخی گروههای سیاسی بازی میکند. آشنایان با تاریخ معاصر ایران میدانند که «حلقههای سیاسی» از مهمترین نهادهای سیاسی، در پیشرفت تحولات هستند. اما اینکه هیاتهای مذهبی به حلقههای سیاسی تبدیل شوند، پدیده خاصی است که نقطه عطف آن، بعد انقلاب اسلامی است. در واقع موسسان چنین هیاتهایی که هر کدام نیز در سازمان های سیاسی و … حضور دارند، تلاش میکنند دوستان و همفکران خود را در ذیل این بیرق (یعنی همان پرچمی که نام هیات در آن ذکر شده) گرد آورند. حال درباره اینکه کدام انگیزه اصلی و کدام فرعی محسوب میشود، به طور مطلق نمیتوان سخن گفت. چون افراد و شرایط متغیر است. اما در مجموع باید گفت، که تعداد چنین تشکلاتی در قیاس با آنچه که در سراسر کشور وجود دارد، بسیار اندک و درصد ناچیزی است. گرچه به لحاظ فکری و ایدئولوژیک، میان آنها پیوند اعتقادی وجود دارد. اما تعداد هیاتهایی که به حلقه سیاسی تبدیل شده باشند، بسیار معدود است. اما به رغم این قلت، چون میان بسیاری از هیاتهای مذهبی، وحدت ایدئولوژیک و گفتمانی وجود دارد، این گروهها تلاش میکنند، یک وحدت و انسجامی را میان آنها برقرار سازند و در مجموع در مقاطع مورد نیاز، یک هارمونی و کنسرت را به وجود آورند. چیزی هم که به آنها کمک میکند، برخورداری از برخی رسانهها و نیز بهرهگیری از اعتبار سازمانی برخی اعضا است. به عبارت دیگر، این هیاتها همانطور که تحت نفوذ برخی افراد قرار میگیرند، خود تبدیل به گروههای ذی نفوذ میشوند، که مهمترین کارکرد آنها، بسیج اجتماعی است. با این توضیح که معنای بسیج اجتماعی، لزوما به معنای اردوکشی خیابانی نیست، بلکه بیشتر جهتبخشی مشترک در پیشبرد یک سیاست، در میان تودههاست.
از مهمترین موضوعات جامعهشناسی ایران در نیم قرن اخیر، بررسی نقش این گروههای ذینفوذ است، که به نظر میرسد قابلیت این را دارند، که دهها پژوهش مهم دانشگاهی درباره آنها صورت گیرد.
اما از این مباحث نظری که بگذریم، مطالبی از جناب حاج سعید حدادیان در شب دوم ماه رمضان منتشر شد، که نیازمند به کالبد شکافی و حتی آینده پژوهی دارد و خوب است، که افرادی مانند ایشان این مسائل را ملاحظه کنند. ایشان در سخنرانی خود با پیشکشیدن مباحث روز تشییع شهدای غواص، به دکتر احمدی نژاد اشاره کرده و با لحن همیشهای که از ایشان سراغ داریم، گفتهاند “اون بنده خدا هم با ناقلا بازی آمد، جایی که برای مداحان تهیه شده بود.” حاج سعید حدادیان که از سال ۱۳۸۹ به تدریج مطالب خود علیه رئیسجمهور وقت را آغاز کرد، در این مطالب مهم، نشان داد که آن رویکرد همچنان وجود دارد. زیرا در ادامه چنین گفت: “باز هاشمی با تمام هاشمی بودنش، هیچ وقت نیامد با ولایت قهر کند و یازدهروز خانهنشینی کند. مردم مراقب باشید، کلاهتان را با تیپ سادهزیستی ندزدند…. انقدر انقلاب پیشرفت کرده، که دیگر جای کسانی که هشتسال رئیسجمهور بودند، نباشد.”
اینکه جناب آقای حدادیان گاهی لحن تندی به خود میگیرد، که از سخنرانی ۴ سال قبل ایشان مشهود است، محل بحث این قلم نیست. اینکه صحت و سقم عبارات بالا چه اندازه است، باز موضوع این نوشتار نیست. در واقع جناب ایشان مطالب مهمی گفتهاند، که با توجه به مباحث نظری پیشین، اهمیت آنها معلوم میشود. حاج سعید حدادیان، یک مداح صرف نیست! ایشان یک کنشگر سیاسی است و این پدیده مذمومی نیست. اما موجب میشود، که تامل بیشتری نسبت به سخنان ایشان تا حاج حسن خلج یا بسیاری از مداحان دیگر این مرز و بوم، داشته باشیم. حاج سعید تریبون یک حلقه است که روابط را خوب میفهمد، مطالب را میداند و با توجه به سیاستگذاریهای آن، درباره آینده سخن میگوید. حضرت ایشان، درباره مواضع آتی این جریان سخن گفتهاند و قسمت بیرون این کوه یخی را نشان داده اند، که از این جهت به دلیل کمک به شفافیتسازی، فقط باید از وی قدردانی کرد. به طور مثال از سخنان بالای ایشان، میتوان مطالب زیر را استنباط کرد:
احمدینژاد یک خطر جدی، برای امت حزب الله و نیروهای مذهبی است. زیرا جریان هاشمی و اصلاحات به گونهای رفتار کردهاند، که نیروهای مذهبی تکلیف خود را با آنها یکسره کردهاند. اما حضور و نمایش قدرت احمدینژاد، تنها در روز تشییع شهدا، که شور مضاعفی را به جمعیت بازگرداند، زنگهای خطر را به صدا درآورده است. شعار کوبنده “احمدی دلاور، پیرو خط رهبر” در آن روز، یادآور سردادن همین شعار در ۱۴ خرداد ۸۸، یعنی فردای آن مناظره بزرگ تاریخی بود، که مرز ملت و اشرافیت جدید را تعیین کرد. این توده نشان دادند، که این عملیات روانی سنگین علیه احمدینژاد را پس زدهاند؛ آنها قبول ندارند، که این جریان از خط ولایتفقیه و امام خمینی (ره) فاصله گرفته است. آنها این عملیات سنگین مخالفان، که تلاش میکنند دولتش را به فساد اقتصادی آلوده سازند، پس زدهاند. توده همیشه همراه احمدینژاد، تا امروز هم در مقابل هجوم سنگین تبلیغاتی جریانهای مختلف سیاسی علیه رئیسجمهور خویش، تاب آورده و مقاومت کردهاند. در واقع، خطر هم همینجا است! مگر احمدینژاد چه دارد یا چه کرده است، که هنوز محبوب این امت است. این فشار بیسابقه که از سمت هیاتها تا BBC فارسی، طیفهای مختلفی در ایجاد آن نقش داشتند، هنوز هم او را از پا درنیاورده است. بنابر این دقیقا خطر همینجا است! باید کاری کرد؛ باید به تودهها اخطار و هشدار داد، که فریب او را نخورند. در تحلیل محبوبیت احمدینژاد و شکست عملیات روانی سنگین علیه او، فرضیات و تحلیلهای مختلفی وجود دارد: گروهی آنرا به سیاستهای رفاهی احمدینژاد و به خصوص پرداخت یارانهها نسبت میدهند. اما ظاهرا، حاج سعید حدادیان و جریان پشت سر او، معتقدند که علت محبوبیت بینظیر احمدینژاد، در سادهزیستی و سلامت اقتصادی او است. اما از اینها مهمتر اینکه از پادرنیامدن احمدینژاد، آنها را به احساس خطر کشانده، لذا میتوان پیشبینی کرد، این حس باید به اقدام عملی هم منجر شود و تنها به انذار و هشدار، محدود نشود.
تحلیل این جریان آن است، که خطر احمدینژاد از هاشمی بیشتر است. زیرا طبق یک روایت با هاشمی مسامحه میشود، اما موضوع خانهنشینی احمدینژاد تکرار میشود. در این باره حتی آن نامه مشکوکی که چند روز پیش، در رسانهها منتشر شد و دکتر الهام آن را تکذیب کردند، میتوان یادآوری کرد. سیاست جریان مذکور آن است که القا کند، شکاف و تضاد میان دکتر احمدینژاد و حضرت آیت الله خامنهای، به اندازهای است که حتی از اختلافات میان هاشمی با رهبری نیز، بیشتر است. در واقع این خط تبلیغی است، که بعد از این نمایش قدرت احمدینژاد در چند هفته اخیر، به طور جدی بر آن تاکید خواهد شد. نظر سنجیها نشان داده است که این شخصیت مقتدر، هنوز در عرصه اجتماعی، بزرگترین کنشگر سیاسی کشور است. یعنی مرزها را او تعیین میکند، این بسیار اهمیت دارد.
در اصل، شاقول و شاخص احمدینژاد است. یعنی اول میپرسند که تو “با احمدینژاد هستی” یا “علیه احمدینژاد”. رسیدن به این شخصیت سیاسی، راه رفتن در مرزهای کاریزمایی است و رقیب و حریف، به خوبی آنرا درک میکند. البته اینکه چرا خطر احمدینژاد را از هاشمی بزرگتر نشان میدهند، دارای مباحث متعددی است، که در این مجال نمیگنجد. اما اصل آن را، می توان ارائه تحلیل غلط به جامعه دانست، تا ذهنها را متوجه یک جای دیگر سازند.
نکته آخر اینکه این جریان، به دنبال یک چهره و فرد جدیدی، برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است و از امسال تمام تلاش خود را میکند، تا در انتخابات بعدی به نتیجه برسد. امروز حتی میتوان دانست که این گزینه کیست. شخصیتپردازی این گروه از یکی از وزرای موفق دولت نهم، که اخیرا هم به ریاست یکی از نهادها رسیده، بسیار گویا است. نویسنده، این کار و سیاست را ممدوح میداند و معتقد است، باید نیز صورت گیرد. اما معتقد است با منش فوق، که به گوشههایی از آن اشاره شد، بازی ناشیانه و غیرحرفهای را انجام میدهند. این بازی، تنها به سود جریان نئو محافظه کار(جبهه ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالیون) است، که در پی ایجاد شکاف در جبهه مقابل خویش است. در انتها این کنشگران سیاسی را، باید به این سخن دعوت کرد، که شما اگر در پی موفقیت در تحولات سیاسی آینده هستید، از سیاستی که در پیش گرفتهاید بازگردید و اگر دقیق و واقعبینانه بنگرید، مصلحت شما در ائتلاف با دکتر احمدینژاد و بهرهگیری از قدرت سیاسی و اجتماعی مدیریتی او است؛ نه در تقابل و تخالف با ایشان.
#دکتر_احمدی_نژاد #احمدی_نژاد #سعید_حدادیان #حدادیان #هیات_های_مذهبی #معادلات_سیاسی #محمود_رضایی
حاج سعید تریبون یک حلقه است.
میتوان پیشبینی کرد این احساس خطر، میتواند به اقدام عملی هم منجر شود و تنها به انذار و هشدار، محدود نشود.
در جامعهای که احزاب سیاسی واقعی وجود ندارند و یا استعداد شکلگیری ندارند، عرصه فعالیت گروههای ذینفوذ روز به روز بیشتر هم میشود. گروههای ذینفوذ آنهایی هستند که به طور غیررسمی، بر تحولات و معادلات سیاسی تاثیر میگذارند. دامنه فعالیت این گروهها میتواند از لابیهای سرمایهداران تا اعمال نفوذ سلبریتیهای(شهرتهای) ورزشی و هنری متغیر باشد. در جامعه سیاسی ایران، فعالیت هیاتهای مذهبی در همین محدوده قرار میگیرد.
فارغ از داوریهای مختلفی که در این باره، باید اعتراف کرد که این یک پدیده طبیعی است و نمیتوان خلاف آن را انتظار داشت. در یک جامعه مذهبی طبیعی است، که نهادهای مذهبی از نفوذ بالایی برخوردار باشند. در جامعهای که دین آن اسلام است و مرزی میان دین و سیاست نمیشناسد، معلوم است که تشکلهای مذهبی آن، خاصیت سیاسی دارند. به خصوص در مذهب شیعه، که این وضعیت تشدید هم میشود. باز به طور خاص در ایران پس از انقلاب اسلامی که همین هیاتها از تشکلات غیررسمی، به وجود آورنده انقلاب بودند. این هیاتها از ۳ اصل ایدئولوژی، تشکیلات و رهبری برخوردار بودند، با این توضیح که منعطف و غیر رسمی بودند و به همین دلیل، کنترل آنها برای پهلوی دشوار مینمود.
هیاتهای مذهبی ریشه در جامعه مدنی دارند، به این معنا که کنترل حکومتی بر آنها به اندازه زیادی وجود ندارد. بالاخره در این جامعه مذهبی، در هر کوچه و خیابانی، هر گروهی از مردم که احساس تکلیف کنند، میتوانند بدون انجام امور اداری، به تأسیس یک هیات اقدام کنند. هنوز وزارت کشور یا وزارت ارشاد هم نتوانستهاند، نظم و کنترلی بر آنها داشته باشند. بخش مهمی از این هیاتها فصلی هستند و به طور ویژه در سه ماه محرم، صفر و رمضان فعال میشوند. اما آنها نیز در طول سال به طور نیمبند، ارتباطات خویش را حفظ میکنند و گاه جلسات ماهیانه نیز دارند.
از اینکه بگذریم در جامعه سیاسی بعد از انقلاب، برخی هیاتها نقش حلقهها و محافل را، برای برخی گروههای سیاسی بازی میکند. آشنایان با تاریخ معاصر ایران میدانند که «حلقههای سیاسی» از مهمترین نهادهای سیاسی، در پیشرفت تحولات هستند. اما اینکه هیاتهای مذهبی به حلقههای سیاسی تبدیل شوند، پدیده خاصی است که نقطه عطف آن، بعد انقلاب اسلامی است. در واقع موسسان چنین هیاتهایی که هر کدام نیز در سازمان های سیاسی و … حضور دارند، تلاش میکنند دوستان و همفکران خود را در ذیل این بیرق (یعنی همان پرچمی که نام هیات در آن ذکر شده) گرد آورند. حال درباره اینکه کدام انگیزه اصلی و کدام فرعی محسوب میشود، به طور مطلق نمیتوان سخن گفت. چون افراد و شرایط متغیر است. اما در مجموع باید گفت، که تعداد چنین تشکلاتی در قیاس با آنچه که در سراسر کشور وجود دارد، بسیار اندک و درصد ناچیزی است. گرچه به لحاظ فکری و ایدئولوژیک، میان آنها پیوند اعتقادی وجود دارد. اما تعداد هیاتهایی که به حلقه سیاسی تبدیل شده باشند، بسیار معدود است. اما به رغم این قلت، چون میان بسیاری از هیاتهای مذهبی، وحدت ایدئولوژیک و گفتمانی وجود دارد، این گروهها تلاش میکنند، یک وحدت و انسجامی را میان آنها برقرار سازند و در مجموع در مقاطع مورد نیاز، یک هارمونی و کنسرت را به وجود آورند. چیزی هم که به آنها کمک میکند، برخورداری از برخی رسانهها و نیز بهرهگیری از اعتبار سازمانی برخی اعضا است. به عبارت دیگر، این هیاتها همانطور که تحت نفوذ برخی افراد قرار میگیرند، خود تبدیل به گروههای ذی نفوذ میشوند، که مهمترین کارکرد آنها، بسیج اجتماعی است. با این توضیح که معنای بسیج اجتماعی، لزوما به معنای اردوکشی خیابانی نیست، بلکه بیشتر جهتبخشی مشترک در پیشبرد یک سیاست، در میان تودههاست.
از مهمترین موضوعات جامعهشناسی ایران در نیم قرن اخیر، بررسی نقش این گروههای ذینفوذ است، که به نظر میرسد قابلیت این را دارند، که دهها پژوهش مهم دانشگاهی درباره آنها صورت گیرد.
اما از این مباحث نظری که بگذریم، مطالبی از جناب حاج سعید حدادیان در شب دوم ماه رمضان منتشر شد، که نیازمند به کالبد شکافی و حتی آینده پژوهی دارد و خوب است، که افرادی مانند ایشان این مسائل را ملاحظه کنند. ایشان در سخنرانی خود با پیشکشیدن مباحث روز تشییع شهدای غواص، به دکتر احمدی نژاد اشاره کرده و با لحن همیشهای که از ایشان سراغ داریم، گفتهاند “اون بنده خدا هم با ناقلا بازی آمد، جایی که برای مداحان تهیه شده بود.” حاج سعید حدادیان که از سال ۱۳۸۹ به تدریج مطالب خود علیه رئیسجمهور وقت را آغاز کرد، در این مطالب مهم، نشان داد که آن رویکرد همچنان وجود دارد. زیرا در ادامه چنین گفت: “باز هاشمی با تمام هاشمی بودنش، هیچ وقت نیامد با ولایت قهر کند و یازدهروز خانهنشینی کند. مردم مراقب باشید، کلاهتان را با تیپ سادهزیستی ندزدند…. انقدر انقلاب پیشرفت کرده، که دیگر جای کسانی که هشتسال رئیسجمهور بودند، نباشد.”
اینکه جناب آقای حدادیان گاهی لحن تندی به خود میگیرد، که از سخنرانی ۴ سال قبل ایشان مشهود است، محل بحث این قلم نیست. اینکه صحت و سقم عبارات بالا چه اندازه است، باز موضوع این نوشتار نیست. در واقع جناب ایشان مطالب مهمی گفتهاند، که با توجه به مباحث نظری پیشین، اهمیت آنها معلوم میشود. حاج سعید حدادیان، یک مداح صرف نیست! ایشان یک کنشگر سیاسی است و این پدیده مذمومی نیست. اما موجب میشود، که تامل بیشتری نسبت به سخنان ایشان تا حاج حسن خلج یا بسیاری از مداحان دیگر این مرز و بوم، داشته باشیم. حاج سعید تریبون یک حلقه است که روابط را خوب میفهمد، مطالب را میداند و با توجه به سیاستگذاریهای آن، درباره آینده سخن میگوید. حضرت ایشان، درباره مواضع آتی این جریان سخن گفتهاند و قسمت بیرون این کوه یخی را نشان داده اند، که از این جهت به دلیل کمک به شفافیتسازی، فقط باید از وی قدردانی کرد. به طور مثال از سخنان بالای ایشان، میتوان مطالب زیر را استنباط کرد:
احمدینژاد یک خطر جدی، برای امت حزب الله و نیروهای مذهبی است. زیرا جریان هاشمی و اصلاحات به گونهای رفتار کردهاند، که نیروهای مذهبی تکلیف خود را با آنها یکسره کردهاند. اما حضور و نمایش قدرت احمدینژاد، تنها در روز تشییع شهدا، که شور مضاعفی را به جمعیت بازگرداند، زنگهای خطر را به صدا درآورده است. شعار کوبنده “احمدی دلاور، پیرو خط رهبر” در آن روز، یادآور سردادن همین شعار در ۱۴ خرداد ۸۸، یعنی فردای آن مناظره بزرگ تاریخی بود، که مرز ملت و اشرافیت جدید را تعیین کرد. این توده نشان دادند، که این عملیات روانی سنگین علیه احمدینژاد را پس زدهاند؛ آنها قبول ندارند، که این جریان از خط ولایتفقیه و امام خمینی (ره) فاصله گرفته است. آنها این عملیات سنگین مخالفان، که تلاش میکنند دولتش را به فساد اقتصادی آلوده سازند، پس زدهاند. توده همیشه همراه احمدینژاد، تا امروز هم در مقابل هجوم سنگین تبلیغاتی جریانهای مختلف سیاسی علیه رئیسجمهور خویش، تاب آورده و مقاومت کردهاند. در واقع، خطر هم همینجا است! مگر احمدینژاد چه دارد یا چه کرده است، که هنوز محبوب این امت است. این فشار بیسابقه که از سمت هیاتها تا BBC فارسی، طیفهای مختلفی در ایجاد آن نقش داشتند، هنوز هم او را از پا درنیاورده است. بنابر این دقیقا خطر همینجا است! باید کاری کرد؛ باید به تودهها اخطار و هشدار داد، که فریب او را نخورند. در تحلیل محبوبیت احمدینژاد و شکست عملیات روانی سنگین علیه او، فرضیات و تحلیلهای مختلفی وجود دارد: گروهی آنرا به سیاستهای رفاهی احمدینژاد و به خصوص پرداخت یارانهها نسبت میدهند. اما ظاهرا، حاج سعید حدادیان و جریان پشت سر او، معتقدند که علت محبوبیت بینظیر احمدینژاد، در سادهزیستی و سلامت اقتصادی او است. اما از اینها مهمتر اینکه از پادرنیامدن احمدینژاد، آنها را به احساس خطر کشانده، لذا میتوان پیشبینی کرد، این حس باید به اقدام عملی هم منجر شود و تنها به انذار و هشدار، محدود نشود.
تحلیل این جریان آن است، که خطر احمدینژاد از هاشمی بیشتر است. زیرا طبق یک روایت با هاشمی مسامحه میشود، اما موضوع خانهنشینی احمدینژاد تکرار میشود. در این باره حتی آن نامه مشکوکی که چند روز پیش، در رسانهها منتشر شد و دکتر الهام آن را تکذیب کردند، میتوان یادآوری کرد. سیاست جریان مذکور آن است که القا کند، شکاف و تضاد میان دکتر احمدینژاد و حضرت آیت الله خامنهای، به اندازهای است که حتی از اختلافات میان هاشمی با رهبری نیز، بیشتر است. در واقع این خط تبلیغی است، که بعد از این نمایش قدرت احمدینژاد در چند هفته اخیر، به طور جدی بر آن تاکید خواهد شد. نظر سنجیها نشان داده است که این شخصیت مقتدر، هنوز در عرصه اجتماعی، بزرگترین کنشگر سیاسی کشور است. یعنی مرزها را او تعیین میکند، این بسیار اهمیت دارد.
در اصل، شاقول و شاخص احمدینژاد است. یعنی اول میپرسند که تو “با احمدینژاد هستی” یا “علیه احمدینژاد”. رسیدن به این شخصیت سیاسی، راه رفتن در مرزهای کاریزمایی است و رقیب و حریف، به خوبی آنرا درک میکند. البته اینکه چرا خطر احمدینژاد را از هاشمی بزرگتر نشان میدهند، دارای مباحث متعددی است، که در این مجال نمیگنجد. اما اصل آن را، می توان ارائه تحلیل غلط به جامعه دانست، تا ذهنها را متوجه یک جای دیگر سازند.
نکته آخر اینکه این جریان، به دنبال یک چهره و فرد جدیدی، برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است و از امسال تمام تلاش خود را میکند، تا در انتخابات بعدی به نتیجه برسد. امروز حتی میتوان دانست که این گزینه کیست. شخصیتپردازی این گروه از یکی از وزرای موفق دولت نهم، که اخیرا هم به ریاست یکی از نهادها رسیده، بسیار گویا است. نویسنده، این کار و سیاست را ممدوح میداند و معتقد است، باید نیز صورت گیرد. اما معتقد است با منش فوق، که به گوشههایی از آن اشاره شد، بازی ناشیانه و غیرحرفهای را انجام میدهند. این بازی، تنها به سود جریان نئو محافظه کار(جبهه ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالیون) است، که در پی ایجاد شکاف در جبهه مقابل خویش است. در انتها این کنشگران سیاسی را، باید به این سخن دعوت کرد، که شما اگر در پی موفقیت در تحولات سیاسی آینده هستید، از سیاستی که در پیش گرفتهاید بازگردید و اگر دقیق و واقعبینانه بنگرید، مصلحت شما در ائتلاف با دکتر احمدینژاد و بهرهگیری از قدرت سیاسی و اجتماعی مدیریتی او است؛ نه در تقابل و تخالف با ایشان.
#دکتر_احمدی_نژاد #احمدی_نژاد #سعید_حدادیان #حدادیان #هیات_های_مذهبی #معادلات_سیاسی #محمود_رضایی
ادامه ...
۳
۳۱
افطاری
حرم
ماه خدا
یعنی می شه؟
یا #امام-رئوف
××××××××××××××××××××
آقا #قرار-شاه-و-گدا هست یادتان ؟
آری همان شبی که زدم دل به نامتان ...
مشهد ... حرم ... ورودی #باب-الجواد تان ...
آقا دلم عجیب گرفته برایتان ...
حرم
ماه خدا
یعنی می شه؟
یا #امام-رئوف
××××××××××××××××××××
آقا #قرار-شاه-و-گدا هست یادتان ؟
آری همان شبی که زدم دل به نامتان ...
مشهد ... حرم ... ورودی #باب-الجواد تان ...
آقا دلم عجیب گرفته برایتان ...
ادامه ...
۵
۱۶
هشدار!!!
۱
۷
۱۷
زدیم نفت در اومد..!!
۰
۲۰
نمی شود هم با میل ت عمل کنی، هم متقی باشی …
من با کسی که باید با چند همایش و نمایشگاه و ذکر مدام یا مقلب القلوب و
چندین مرحله کار فرهنگی باید توجیهش کرد غیرت را، حجاب را،عفاف را، حیا را
حرف نمی زنم …
من با تو حرف می زنم که خودت را مبلغ دین می دانی …
من با توام…
.
آقا مجتبی روز های آخر می دانی چه کی گفت؟
می گفت ؛ من که برای دینم قدمی برای خدا برنداشتم، خدا کند در جهت تخریب آن کاری نکرده باشم … و به آن ضربه نزده باشم …
بیا و با تقوایت سپر بلا باش …
بدان …
راحتی و تقوا با هم جمع نمی شوند …
نمی شود هم با میل ت عمل کنی، هم متقی باشی …
تمام …
.
.
#تقوا_در_دنیای_مجازی مجموعه ای بسیار تاثیر گذار در جهت به تعالی رساندن " منِ " خود، در وهله اول دنیای مجازی و سپس دنیای حقیقی می باشد …
مطالب و دوستان را همراهی کنید ؛
/instagram.com/taghv
.
.
بیایید قدمی برای خدا و دین برداریم … ):-
من با تو حرف می زنم که خودت را مبلغ دین می دانی …
من با توام…
.
آقا مجتبی روز های آخر می دانی چه کی گفت؟
می گفت ؛ من که برای دینم قدمی برای خدا برنداشتم، خدا کند در جهت تخریب آن کاری نکرده باشم … و به آن ضربه نزده باشم …
بیا و با تقوایت سپر بلا باش …
بدان …
راحتی و تقوا با هم جمع نمی شوند …
نمی شود هم با میل ت عمل کنی، هم متقی باشی …
تمام …
.
.
#تقوا_در_دنیای_مجازی مجموعه ای بسیار تاثیر گذار در جهت به تعالی رساندن " منِ " خود، در وهله اول دنیای مجازی و سپس دنیای حقیقی می باشد …
مطالب و دوستان را همراهی کنید ؛
/instagram.com/taghv
.
.
بیایید قدمی برای خدا و دین برداریم … ):-
ادامه ...
۰
۰
۳۲
یعنی من میمیرم براش ...
۵
۲۱
داستان ضرب المثل ماستمالی کردن
۰
۳۱
خدا ازش نگذره !!!
۱
۰
۵
۲۰
فقط شعار ...
احسان علیخانی ، متاسفم واسه خودم ، نه واسه تو
تویی که شروع اولین برنامه امسالت رو اختصاص میدی به مرحوم پاشایی و مراسم تشییع پیکرش
اونوقت آخربرنامه ت میگی واسه پخش کلیپ تشییع 175شهیدغواص دست بسته وقت نداری
اولین شب ماه مبارک رمضان شاهد حضور دو فرد در برنامه ماه عسل بودیم که مرد برای اثبات عشقش نسبت به همسرش خود را از ارتفاع پرت کرده است و در آخر برنامه هم وقتی برای شهدای غواص نداشتند و وعده جبران در روز بعد داده شد...
#ماه_رمضان
#ماه_عسل
تویی که شروع اولین برنامه امسالت رو اختصاص میدی به مرحوم پاشایی و مراسم تشییع پیکرش
اونوقت آخربرنامه ت میگی واسه پخش کلیپ تشییع 175شهیدغواص دست بسته وقت نداری
اولین شب ماه مبارک رمضان شاهد حضور دو فرد در برنامه ماه عسل بودیم که مرد برای اثبات عشقش نسبت به همسرش خود را از ارتفاع پرت کرده است و در آخر برنامه هم وقتی برای شهدای غواص نداشتند و وعده جبران در روز بعد داده شد...
#ماه_رمضان
#ماه_عسل
ادامه ...
۹۴/۰۳/۳۰